Home > Meer balans > Veerkracht vergroten > De snelste weg naar succes

De snelste weg naar succes

Bekijk de wereld door een roze bril

Een tijd geleden lanceerde Ted, een bevriende ondernemer, een nieuw online trainingsprogramma. De voorbereidingen hadden al flink veel tijd gekost en eigenlijk stonden er best nog wel wat punten op zijn to-do-lijst die hij liefst voor de eerste mailing nog wilde afwerken. Toch pakte hij  de vrijdagmiddag vlak voor de launch zijn boeltje om er even helemaal tussenuit te gaan.

Veel ondernemers zouden dat absoluut niet durven: vlak voor de lancering van je nieuwe product lekker gaan flierefluiten. Maar Ted wel. Hij wist dat het net zo belangrijk was om te ontspannen en de batterij op te laden. Of misschien nog wel belangrijker!

Hard werken om succesvol te worden

Je kent het waarschijnlijk zelf wel: je maakt lange dagen als ondernemer, zeker als je bezig bent een nieuw product te ontwikkelen of nieuwe klanten binnen te halen. En in tijden van economische neergang (en ook nog tijdens een voorzichtig herstel) is het extra hard aanpakken wil je als ondernemer de kop boven water houden.

En je blijft doorgaan, hoe zwaar het soms ook is. Het doel: succes met je bedrijf, zodat je een goed inkomen hebt en voor jezelf en je naasten kunt zorgen. De lange dagen, de stress en het bloed, zweet en tranen neem je voor lief. Gelukkig zijn dat komt later wel, als je eenmaal succesvol bent. Toch?

Mis!

Onderzoek toont aan dat het precies andersom werkt!

Eerst gelukkig dan succesvol

Hoe tegenstrijdig het ook lijkt, de aanpak van Ted was precies de juiste. Als je succes wilt hebben, kun je namelijk maar het beste ervoor zorgen dat je gelukkig bent. Dat werkt stukken beter dan maar door blijven buffelen!

Onderzoek onder 1400 studenten op Harvard University heeft aangetoond dat mensen die gelukkig zijn, meer succes hebben dan mensen die keihard werken en zich geluk ontzeggen. De onderzoekers vonden dat mensen met een positief ingesteld brein 31% productiever zijn dan mensen met een gestrest, negatief of neutraal brein. Ook verkopen schijnt een stuk beter te lukken als je de zaken zonnig inziet: je hebt 37% meer kans om de deal te sluiten.

Blijkbaar is de beste investering in je zaak niet de nieuwe snellere computer of geld voor de dure marketingcampagne, maar zorgen voor een positief ingesteld brein.

Leer jezelf positief te zijn

Is voor jou het glas altijd halfvol? Dan heb je al een groot voordeel bij het zaken doen.  Want niet de werkelijkheid definieert wie we zijn en hoe we presteren, maar hoe we die werkelijkheid ervaren.

Het mooie is dat je je brein kunt leren om de zaken positiever te bekijken. Gewoon met oefeningen die je helpen om de kleine positieve dingen van elke dag te ervaren. Zo train je je brein om met een positieve bril te kijken en help je jezelf om productiever te worden. En zo creëer je een positieve cirkel, want extra productiviteit leidt tot meer succes-ervaringen en die leiden tot een positiever brein.

Op weg naar succes

De eerste stap op de weg naar geluk en dus succes kun je vandaag nog zetten: schrijf gewoon 3 positieve dingen op. Het helpt namelijk om positieve ervaringen op te schrijven. Zo herbeleef je ze namelijk en versterk je de ‘positieve houding’ in je brein.

Dus pak een pen en schrijf ze op, die 3 positieve ervaringen. Neem bijvoorbeeld een klus die je hebt afgemaakt, iets waar je dankbaar voor bent of gewoon iets dat je leuk vond. En doe dat vanaf nu iedere dag, hoe zwaar je dag ook was.

En geniet gewoon lekker van een weekendje weg of de vakantie, ook als je het razend druk hebt met je nieuwe product. Net als Ted.

Gerelateerde artikelen:

• Hoe je slimmer leert werken
• Waarom je elke dag vrij moet nemen…

Wist je dat al die onrust in je hoofd je tegenhoudt om echt geconcentreerd te werken? Zou jij daar iets aan willen veranderen? Schrijf je dan nu in voor de online training Slimmer Werken doe je Zo!

Laat een reactie achter

Het e-mailadres wordt niet gepubliceerd. Vereiste velden zijn gemarkeerd met *

Deze site gebruikt Akismet om spam te verminderen. Bekijk hoe je reactie-gegevens worden verwerkt.