Home > Meer tijd > Timemanagement tips > Hoe uitzoomen je helpt om te focussen

Hoe uitzoomen je helpt om te focussen

Hij zat naast me en zag er enigszins ontmoedigd uit met zijn licht gebogen schouders en een frons op zijn gezicht. “Ik ben een kei in het opdreunen van de details. Maar vraag me niet wat de grote lijn is, want die houd ik nooit vast.” Hij keek me aan en schudde zijn hoofd. “Kun je me daarbij helpen?”

Simon was al een tijdje klant bij me en iedere week hielp ik hem om orde op zaken te stellen. In zijn geval betekende dat het bijwerken van zijn agenda, het opruimen van zijn bureau en het doorspitten van de brievenbakjes. Op basis van wat we daar samen uithaalden, maakte hij zijn weekplanning. Nu spraken we over waar hij de komende tijd aan wilde werken.

Ondernemen en ADHD

Als ondernemer met een drukke zaak en dito gezin had Simon extra veel last van zijn ADHD. Het was ook de reden waarom hij mij gevraagd had hem te helpen. In de loop van de tijd hadden we al de nodige kasten, lades en archiefmappen opgeruimd. De wekelijkse opruimroutine was inmiddels zo ingesleten dat het bureau meestal al spic en span was op het moment dat ik het kantoor binnenliep. Maar het plannen verliep nog niet helemaal naar wens. Of beter gezegd: het uitvoeren van de planning liet te wensen over.

Frustratie

Het is niet alleen een probleem voor mensen met ADHD: een plan maken en dan ergens gedurende de dag of de week afgeleid worden door de hectiek van een druk leven en een drukke zaak. Het gros van de mensen die ik spreek heeft er last van. Het eind van het liedje is meestal dat je allerlei zaken hebt gedaan behalve datgene dat je je had voorgenomen. En dat zorgt soms voor problemen maar op zijn minst voor frustratie.

Uitzoomen is belangrijk

Als je ondernemer bent, is die grote lijn extra belangrijk. Want zonder bedrijfsstrategie weet je eigenlijk niet waar je op in moet zetten, wat je moet doen om succesvol te zijn. Maar juist als je veel belang hecht aan details, kun je meegezogen worden door kleine akkefietjes van alledag. En (te) veel tijd kwijtraken aan de dingen die misschien wel je aandacht vragen maar die aandacht misschien wel niet echt waard zijn.

De enige manier om de grote lijn vast te houden, is door hem iedere dag voor ogen te houden. Begin daarom je dag met het terugdenken aan de grotere doelen die je jezelf hebt gesteld, zowel op persoonlijk als zakelijk vlak. Wat wilde je ook alweer bereiken en wat maakt nou echt deel uit van je bedrijfsstrategie? En hoe dragen de dingen die je vandaag op de planning hebt staan daar aan bij? Kijk iedere week terug: heb je deze week de juiste dingen gedaan die passen binnen die strategie?

Het klinkt tegenstrijdig maar zo werk het wel: dagelijks uitzoomen helpt je om de juiste focus te behouden.

Eindelijk op orde

Met Simon kwam het uiteindelijk helemaal goed. Terwijl hij me de details vertelde van hoe hij zijn eigen bedrijf graag wilde inrichten en hoe hij graag van alles wilde ondernemen samen met zijn gezinsleden, vatte ik het voor hem samen in een paar kort en krachtig geformuleerde uitgangspunten. Een bedrijfsstrategie in mini-formaat. Die we vanaf dat moment iedere week doornamen, samen met de brievenbakjes en de agenda. En die ervoor zorgden dat hij echt kon focussen op de belangrijkste dingen binnen zijn bedrijf.

Het is alweer een hele tijd geleden dat ik er voor het laatst was. Want hoewel zijn ADHD gewoon blijft, heeft hij de zaken inmiddels echt goed op orde. Tot zijn grote verbazing overigens. Bij die laatste organizingsessie keek hij me hoofdschuddend aan: “Ik had nooit gedacht dat me dit zo zou lukken”. En dit keer lachtte hij erbij.

Hoe zit het met jou?

Ook zonder ADHD kun je het behoorlijk lastig vinden om goed op koers te blijven binnen het drukke ondernemersleven. En om dan ook nog een goede balans werk/privé te hanteren, is voor sommigen bijna onmogelijk.

Doe daarom net als Simon en maak tijd om je bedrijfsstrategie te bepalen. Wat vind je belangrijk, waar loop je echt warm voor? Ondernemen doe je niet alleen om een boterham te verdienen maar ook om verschil te maken in de wereld. Daar horen zowel ondernemersdoelen bij als doelen en waarden op persoonlijk vlak. Als je die regelmatig (minstens 1 x per week dus!) doorneemt, zal het je beter lukken om op koers te blijven.

Kun je daar wel wat hulp bij gebruiken? Huur me in als ondernemerscoach of kijk eens naar de trainingen van Ondernemen met Focus.

Laat een reactie achter

Het e-mailadres wordt niet gepubliceerd. Vereiste velden zijn gemarkeerd met *

Deze site gebruikt Akismet om spam te verminderen. Bekijk hoe je reactie-gegevens worden verwerkt.