Waarom je maar beter geen mietje kunt zijn

stopuitstelgedrag

Om te ondernemen moet je lef hebben, zegt men. Dat is absoluut waar. Je moet de dingen durven aanpakken, op mensen durven afstappen, buiten je comfortzone gaan.

Toch ken ik heel veel ondernemers die maar al te graag de lastigste klusjes uitstellen. Met alle gevolgen van dien: uitstelgedrag is het tegenovergestelde van slim werken. En andersom geldt ook: als je ook de lastige dingen durft te doen, zul je resultaat boeken.

Een kort relaas over hoe het uit kan pakken als je stopt met een mietje te zijn.

Uitstelgedrag

Een poos geleden had ik zo’n periode: ik rommelde maar wat aan zonder echt iets gedaan te krijgen. Ik begon aan het ene klusje na het andere zonder echt iets goed af te maken en liep ongedurig op kantoor rond. Dat alles met het gevoel dat ik nog van alles moest en dat het van geen meter opschoot.

Dat klopte ook helemaal. Ik keek naar mijn takenlijst en zag daar allemaal roodgekleurde klussen staan: achterstallig werk. Uitstelgedrag eigenlijk, maar dat wilde ik op dat moment nog niet toegeven.

 

Mouwen opstropen

Een tijdje daarna toog ik eindelijk écht aan de slag en stroopte mijn mouwen op om die lelijke dingen aan te pakken: een lastige mail naar een klant, contact opnemen met een potentiële klant die mij nog helemaal niet kende en de BTW-aangifte waar een fout in zat die ik niet kon achterhalen. Allemaal vervelende klussen die ik al een hele tijd had genegeerd. Van die dingen waar je echt buikpijn van kunt hebben of in ieder geval een vervelende kriebel in de maag.

Dus met bibberende vingers tikte ik de lastige mail en ik kreeg een waarderende reactie. Ook de potentiële klant belde ik uiteindelijk met tegenzin op en dat leidde uiteindelijk tot een uitnodiging voor een gesprek. Niet lang daarna had ik ook de fout in de administratie opgespeurd en kon ik de BTW-aangfite afhandelen.

 

Opluchting

Wat een opluchting dat dát gedaan was! De dagen daarna liep ik neuriënd rond op kantoor en leek het werk vanzelf te gaan. Waarom had ik die lastige klussen ook alweer zo lang uitgesteld?

 

Hoe rotte klusjes / uitstelgedrag je tegenhouden

Het klinkt zweverig, je hoort er ook vaker over vanuit Feng Shui: als je teveel spullen bewaart, dan stroomt de energie niet meer. Er zijn verhalen waarbij mensen hun huis opruimden en daarna opeens heel succesvol werden. Alsof er een wonder is gebeurd.

Maar het is wel echt waar: of het nu gaat om spullen of om uitgestelde klussen, zolang iets niet afgehandeld is, blijft het energie vreten. En daar is niets zweverigs aan.

 

Trucje van je brein

Je brein is zo ingesteld dat het onafgehandelde zaken blijft herhalen om maar vooral niet te vergeten dat het nog iets moet. Een trucje uit de tijd dat we nog geen andere manieren hadden om iets te onthouden – zoals schrift. En zelfs nu, met alle moderne technologieën, blijft je brein dat trucje herhalen. En dat vreet op de achtergrond heel wat energie en zorgt voor onrust.

 

En hoe het anders kan

Nu je weet hoe je brein tegen je kan werken, kun je gebruik maken van die kennis. Wil je echt slimmer werken? Zorg dan dat je alle rotte klusjes afhandelt of op zijn minst een plekje geeft op je takenlijst. Doe je dat niet, dan stagneert het je hele workflow!

Heb je daarentegen de moed om de lastige zaken onder ogen te zien en af te handelen, dan staat je niets meer in de weg om lekker te werken. En dat is toch wat je graag wilt, niet?

 

Gerelateerde artikelen:

 

Click Here to Leave a Comment Below