Wat doe je als je hoofd vol zit met allemaal dingen die je nog moet doen en je daardoor van hot naar haar schiet? Hoe krijg je al die plannen en ideeën uit je hoofd? Heel simpel: door ze te verzamelen op je takenlijst. Een Minddump wordt het ook wel genoemd.
Ga zitten (staan blijven mag ook) en schrijf gewoon alles op wat je te binnen schiet. Gewoon op een vel papier, in je notitieboek of in je elektronische takenlijst, wat je ook wilt.
In deze blog een paar tips die je helpen om je minddump te verbeteren. En je hoofd nog gemakkelijker leeg te maken.
1. Zorg dat je gemakkelijk schrijft
De beste plek om je minddump te maken is wat mij betreft achter je computer of met een groot stuk papier voor je. Want het laatste wat je wilt, is gebrek aan plaats of gewriemel met te grote vingers en een te klein toetsenbord. Geen gepriegel dus, maar gemak want dat dient de mens. Én maakt de kans een stuk groter dat jij deze klus afmaakt.
2. Schrijf gewoon op wat je denkt
Hoewel ik klanten altijd adviseer hun taken zo duidelijk mogelijk te maken, stel ik voor dat je bij een minddump gewoon uit de losse pols schrijft. Vage omschrijvingen mogen nu dus wel en je hoeft er ook nog geen datum aan vast te plakken. Dat komt allemaal wel. Voor nu gaat het er om je hoofd helemaal leeg te maken.
3. Hou het beknopt
Een minddump is iets anders dan een volledig projectplan schrijven. Voorkom dat je je door een ding te zeer laat afleiden en dat al helemaal gaat uitwerken. Het doel is juist om alles even kort en krachtig op te zetten, zodat je je daarna kunt wijden aan wat op dat moment het belangrijkste is. En dat hoeft niet per se dat ene ding zijn waar je nu zo veel inspiratie voor hebt.
4. Ook tussendoor dumpen
Word je gedurende de dag bestookt door afleidende gedachten? Zet ze ook dan snel op papier en keer daarna terug naar wat je aan het doen was. Gebruik daar dan eventueel wel je telefoon voor.
Een tip: op de iPhone (en andere smartphones vast ook) kun je gebruik maken van de dicteerfunctie. Dat werkt een stuk sneller.
5. Ruim ook weer op
Net zoals je met gewoon afval doet, ruim je de boel nu ook na afloop weer netjes op. Die lijst met losse gedachten maak je concreet in je takenlijst. Met een goede omschrijving en een datum. Tegelijkertijd bekijk je het allemaal kritisch: hoort dit wel echt thuis op je takenlijst? Heb je er ook tijd voor? Zo niet, dan mag je het ook weer vergeten. Immers: het geheim van succes is dat je alleen de belangrijke dingen doet.
Schrijf je in voor het Emagazine
Als je extra tips, trucs en kortingen wilt krijgen, meld je dan nu aan!
[yikes-mailchimp form=”1″]