Natuurlijk, je krijgt veel gedaan als je hard werkt. Maar werkt dat nou ook echt fijn? Zou je niet veel liever wat meer ademruimte hebben, af en toe tijd om rustig aan te doen? Daarvoor moet je wel beter prioriteiten stellen. En dat doe je door af en toe te stoppen met rennen en gewoon even stil te staan.
Geen tijd
‘Ja maar, daar heb ik nou juist geen tijd voor!’, werp je nu tegen. Ik hoor de irritatie bijna doorklinken terwijl dat stemmetje in je hoofd verzucht ‘Dat mens begrijpt het gewoon niet…‘. Maar weet je, ik begrijp het maar al te goed. Ik ren namelijk vaak ook gewoon door, want ook bij Goed Georganiseerd is er nog heel veel te ontwikkelen en dus te doen. Toch trek ik af en toe even aan de rem, zodat ik weer overzicht krijg. En dat heeft zo zijn voordelen!
Prioriteer op basis van effectiviteit
Je kunt heel hard werken en toch niets bereiken. Of, zoals timemanagement-goeroe Stephen Covey het formuleert in ‘Prioriteiten‘: je kunt heel efficiënt – met een laag verbruik en via de kortste route – van A naar B rijden. Maar als je eigenlijk op punt C had moeten zijn en niet bij B, dan ben je er helemaal niets mee opgeschoten.
Covey snapte heel goed dat je beter prioriteiten kunt stellen op basis van effectiviteit. Zorg dus dat je weet wat je wilt bereiken en al helemaal als het erg druk is. Dat kan pas als je overzicht hebt, als je weet wat je doelen zijn en hoe je huidige acties daarbij aansluiten. Want doen ze dat niet, dan ben je op de verkeerde weg bezig en moet je andere keuzes maken.
Om beter te kiezen moet je weten waar je staat
Er is nog een reden waarom je vooral even pas op de plaats moet maken in plaats van gas moet geven. Voor de komende periode zul je namelijk waarschijnlijk ook nieuwe doelen stellen. En of het nou gaat om omzet, aantallen klanten of het realiseren van een project, als je een doel stelt zul je eerst moeten weten waar je nu staat. Want dát bepaalt de inspanning die je zult moeten leveren en de weg die je zult moeten nemen om te komen waar je wilt zijn.
Misschien kom je erachter dat je mijlenver achter ligt of misschien ben je al veel verder dan gedacht. In beide gevallen zul je andere keuzes maken. Oftewel: kennis van je huidige positie helpt je om betere prioriteiten te stellen.
Zonder terugblik kun je niet leren
Je moet trouwens niet alleen kijken waar je nu staat. Als je betere keuzes wilt maken en beslissen wat belangrijk is, dan kun je maar beter ook terugkijken. Dat geeft je namelijk de gelegenheid om te leren van wat er gebeurd is. Zo kun je leren van je fouten maar je kunt even goed leren van wat wél goed ging. Ze bieden allebei een uitstekende basis om het de volgende keer (nóg) beter te doen.
Slimmere werkwijzen, betere resultaten, meer klanttevredenheid, meer omzet en noem het maar op: voor veel bedrijven was dat allemaal niet mogelijk geweest als ze niet terug hadden gekeken naar hoe het in het verleden ging. En, uiteraard, de tijd en moeite hadden genomen om dat te doen.
Betere prioriteiten stellen door stilstaan
Kortom: hoe gek het ook klinkt en hoe tegenstrijdig het ook lijkt: af en toe stilstaan loont. Het levert je meer op dan alsmaar doorrennen. Ook, of juist voorál, als je het druk hebt.
Want als je het beter aanpakt, kun je heel wat verspilde tijd voorkomen en uiteindelijk een stuk efficiënter werken. Want niets is zo inefficiënt als de verkeerde dingen doen. Maak dus tijd om regelmatig stil te staan en echt goede prioriteiten te stellen. Dat maakt het een stuk makkelijker om bij te sturen en uiteindelijk daar uit te komen waar je wezen wilt.