Vertel me eens: hoe lastig maak jij het jezelf? Ga je voor lastig en gecompliceerd of ben je liever lui dan moe? Want, waarom zou je moeilijk doen als het ook makkelijk kan? Zoveel mensen zijn volop bezig met nóg sneller en efficiënter werken en spenderen er zelfs behoorlijk veel tijd aan. Want we moeten allemaal slimmer werken. Maar de vraag is: is dát nou echt wel zo slim?
Zoden aan de dijk
Efficiënter werken zet pas zoden aan de dijk als het echt effect heeft. Dat wil zeggen: efficiency heeft alleen zin als als je het toepast op een handeling of actie die je vaker uitvoert. Op zaken die ertoe doen, die verschil maken. Je kunt bijvoorbeeld heel veel tijd steken in het leren van allerlei nieuwe trucjes waarmee je sneller afbeeldingen kunt bewerken. Maar als je maar eens in de 6 maanden een afbeelding moet bewerken voor op je website, dan heeft het eigenlijk niet zoveel nut. Hetzelfde geldt voor het perfect organiseren van een archiefmap die je nauwelijks gebruikt.
Dat soort activiteiten zijn verspilde moeite. En ja, dat meen ik! Ook al ben ik professional organizer en moedig ik mensen altijd aan om de boel op orde te brengen of efficiënter te werken. Liever heb ik dat ze écht slimmer werken en dat betekent dat je de dingen doet die er ook echt toe doen.
Wat is het effect?
Leo Babauta heeft het goed begrepen en verwoordt het ook heel mooi in zijn boek ‘FOCUS!’. Zo adviseert hij om je vooral te concentreren op de essentie. En je dus af te vragen welke activiteiten het grootste effect hebben. Net als ik vind Leo dat je veel tijd kunt verspillen met veel productiviteitssystemen. Het woord zegt het trouwens al ‘productiviteitssysteem’: we moeten productiever zijn, meer doen in minder tijd. Leo adviseert om minder te doen, maar wel dingen die meer effect hebben. Ik ben het helemaal met hem eens.
Minder schijnbewegingen
Als jij efficiënter wilt werken, zorg dan dat het verschil maakt. Zoals het uit het hoofd leren van sneltoetsen bijvoorbeeld. Dat is iets dat meteen al een tijdwinst van 40% oplevert en heel vaak kunt toepassen, dus dát is wel de moeite waard. Net als blind leren typen. Of het aanpassen en beter inrichten van een systeem dat je veel gebruikt.
Hoeveel tijd en ergernis gaat er niet in zitten als je telkens weer allerlei schijnbewegingen moet uitvoeren om die informatie makkelijk te delen met je collega’s? Die tijd en ergernis kun je beter steken in het verbeteren van de situatie, zodat je voortaan écht kunt samenwerken.
Maar goed, beiden geven je alleen voordeel als je veel achter de computer zit. Breng je je dag door met gesprekken voeren of in een laboratorium, dan zal het voordeel weer minder zijn.
Zorg dus dat je niet te veel tijd steekt in het vergemakkelijken van die niet zo nuttige taken. Want ook dan ben je met een schijnbeweging bezig, alleen van een hele andere orde!
Investeer dus allereerst maar eens een paar minuten in het maken van een lijstje met zaken die:
- je vaak doet,
- je veel tijd kosten én die
- je zou kunnen vereenvoudigen.
Ga vervolgens aan de slag om het ook echt makkelijker te maken. Dat kost misschien even wat tijd. Maar wedden dat dat veel meer effect zal hebben?
Gerelateerde artikelen:
Schrijf je in voor het Emagazine
Extra tips, trucs en kortingen ontvangen? Meld je dan nu aan!
[yikes-mailchimp form=”1″]