Schrijven over persoonlijke effectiviteit bij ondernemers is voor mij een van de leukste dingen om te doen. Een absolute FLOW-activiteit. En een absolute must als ik genoeg klanten wil trekken voor mijn bedrijf. Toch doe ik het veel te weinig. In plaats van dat ik een mooie blog schrijf en iedere week een nieuwsbrief verstuur, gaat mijn dag vaak op aan de kleine dingen die nog moeten. De waan van de dag.
Als je ondernemer bent dan hoef ik je niet uit te leggen wat ik daarmee bedoel. Je kunt het zelf wel invullen: social media, administratie, mails beantwoorden, bezig zijn met drieduizend andere projecten die wel met je ondernemerschap te maken hebben maar niet meteen geld opleveren etc.
En als ík – als echte timemanagementexpert – hier al moeite mee heb, dan is het voor jou waarschijnlijk al helemaal een uitdaging om hier beter mee om te springen. En dus overkomt ons ondernemers (en alle andere mensen) dit dagelijks. Hieronder een aantal tips die je zullen helpen om je persoonlijke effectiviteit te verbeteren.
1. Zet activiteiten in blokken in je agenda
Bundel je activiteiten, zeker als je verschillende projecten hebt lopen. Even dit er tussendoor en dan even dat zorgt ervoor dat je minder productief bent. Maar die versnippering zorgt er ook voor dat er ongemerkt heel veel tijd weglekt naar activiteiten die je eigenlijk veel te weinig opbrengen.
Je zult een stuk effectiever werken als je vooraf nadenkt hoe je je tijd het beste kunt indelen. En dat brengt me meteen naar tip nummer 2.
2. Maak je prioriteiten concreet
Het lastige met prioriteiten stellen is dat we keuzes moeten maken en moeten bepalen wat dan het allerbelangrijkste is om te doen. Ik heb het liever over wat waardevol voor je is. Welke activiteit kun jij vandaag ondernemen die het meeste bijdraagt aan het realiseren van jouw doelen?
Een tijd geleden begeleidde ik een klant die echt in een lastig parket zat. Voor hem was het belangrijkste doel om een aantal problemen op te lossen. Hem stelde ik dus voor: kies iedere dag de klus uit die je het snelste helpt om je probleem op te lossen.
Door het zo concreet te maken, was het voor hem makkelijker om te beslissen waar hij dan zijn tijd aan moest besteden.
3. Stel eerst doelen
Voor mij is het een open deur. Toch vergeten mensen dit verrassend vaak!
Stephen Covey beschreef ooit het verschil tussen efficiënter en effectiever werken door het te vergelijken met uitstippelen van een route. Je kunt heel efficiënt de snelste route uitkiezen. Maar als die route je naar punt A brengt terwijl je eigenlijk op punt B moet aankomen, dan is die snelle route niet erg effectief.
Zo is het ook met het bepalen van de waardevolste acties: je zult eerst moeten bepalen wát je eigenlijk wilt bereiken voordat je bedenkt hóe je dat kunt doen. Persoonlijke effectiviteit betekent dus ook dat je doelen stelt en op basis daarvan beslist welke acties waardevol zijn. En dan uiteraard ook die acties uitvoert.
4. Grote brokken eerst
Wat de planning van die acties betreft, daar kun je nog meer aan verbeteren. Stephen Covey gebruikte in zijn boeken ook de analogie van de grote keien: zorg dat je eerst de grote brokken inplant en plan daar de kleine klussen om heen. Zo past het allemaal in je planning.
Maar als je eerst begint met het kleine geneuzel, dan zul je nooit toekomen aan de grote dingen. Daar heb je dan simpelweg niet genoeg tijd en energie meer voor. Zorg dus dat de meest waardevolle zaken als eerste een plekje krijgen in je agenda.
5. Persoonlijke effectiviteit is investeren in jezelf
Ik schrijf dit tot vervelens toe op deze site: een van de beste investeringen die je kunt doen, is goed voor jezelf zorgen! We merken het allemaal, iedere dag weer: wil je effectiever werken, dan kun je maar beter zorgen dat je fit en energiek bent. En toch doen we dat te weinig. Vooral als er zoveel andere dingen onze aandacht opeisen, is het lastig om ook tijd te maken voor jezelf.
Maar als je iets wilt bereiken, als je succesvol wilt zijn met je zaak dan is het juist zaak om te beseffen dat iedere dag je meest waardevolle actie datgene is dat jou helpt te floreren. Wat het ook mag zijn. Ook dat zijn grote brokken, alleen niet in tijd gemeten maar in (persoonlijke) waarde. En ook die verdienen als eerste een plek in je agenda.
Het fijne is dat áls je dit doet, je meer grip op je agenda gaat krijgen en je persoonlijke effectiviteit enorm toeneemt. Dat klinkt raar, maar het is echt zo: doordat je tijd neemt om te ontspannen, te onthaasten en af en toe af te schakelen, zul je ook de ruimte krijgen om de dingen in perspectief te zetten. Dat heeft een enorme positieve impact en het is dé reden waarom ik het Ondernemen met Focus-programma heb ontworpen.
Dus ga sporten, pauze houden, lekker met je kinderen ravotten, een heerlijk dutje doen of spreek gewoon nu af met een vriend(in) om lekker bij te kletsen. En doe dat vooral ook gerust tijdens reguliere ‘kantoor- of werktijden’. Het is absoluut een van de beste tijdsinvesteringen die je kunt doen, dat beloof ik je!
Hoi Patrick, jouw tips 1 en 2 heb ik voor mezelf uitgeprobeerd, al voor jij dit stukje publiceerde. Ik was verrast het hier terug te lezen als jouw tips. Voor mij werkt het heel goed. Je blijft gefocust op datgene waar je mee bezig bent en as ls je als eerste doet wat echt urgent is/af moet werkt dat heel rustgevend. Vaak begin ik er ’s ochtends meteen aan, zonder eerst de e-mail te lezen. Dit is trouwens ook een punt. Ik heb me aangeleerd om tijdens het afwerken van een geplande taak niet tussendoor de e-mails te lezen. Als je di t wel doet, werkt het erg chaotisch.
Hé Natascha,
Ik zie het al: jou kan ik niet veel meer leren. 😉 En het verbaast me niet: als managementondersteuner moet je dit soort technieken wel toepassen wil je het hoofd boven water houden. Leuk om te lezen hoe goed dit voor je werkt.
En inderdaad, de mail tussendoor lezen is funest voor je concentratie. Ook daar schrijf ik regelmatig over, zoals in deze blog: “Stop jij je post terug in de brievenbus?
Ik vermoed dat jij dat niet doet (de post ’terugstoppen’), je hebt het gegarandeerd al onder controle. Waar ik nou benieuwd naar ben: over welk onderwerp zou jij nog wel tips kunnen gebruiken?
Groetjes,
Patricia